تحقیق تجارت الكترونيك و موانع توسعه و گسترش آن در جمهوري اسلامي ايران

دسته بندي : مدیریت » تجارت الکترونیک
دانلود تحقیق با موضوع تجارت الكترونيك و موانع توسعه و گسترش آن در جمهوري اسلامي ايران،
در قالب word و در 33 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
در عصر ظهور پديده‌ها، تجارت الكترونيك پديده‌اي برتر است كه تمام زير ساخت‌هاي سنتي اقتصاد را به چالش طلبيده است. ناسازگاري اقتصاد سنتي و زير ساخت‌هاي آن با اقتصاد نوين ناشي از به كارگيري روشي نو و جديد در اقتصاد عصر دانش است. 
پويايي تجارت عامل بروز پديده‌اي ناب در كسب و كار بين المللي شده است. كه اينك اين پديده دوران بلوغ خود را در برخي از نقاط دنيا سپري مي‌كند اما همچنان در برخي ديگر از مناطق دنيا در دوران طفوليت خود بسر مي‌برد. 
اين ناهماهنگي در رشد اين پديده در مناطق مختلف بيانگر اين است كه زمينه‌هاي رشد در همه جا يكسان و به موازات هم نبوده است. هر جا كه زمينه براي رشد فراهم شده است اين پديده اثر خود را به روشني نمايان ساخته است و هر جا كه محدوديت‌ها و تنگناها مانع رشد بوده‌اند هيچ جلوه‌اي از تأثير مثبت اين پديده رويت نگرديده است. پديده تجارت الكترونيك يا ارمغان عصر جديد مي‌تواند با توجه به ويژگي‌هاي ذاتي آن عامل محركي براي رشد اقتصادي كشورها باشد اما بدين شرط كه محدوديت‌ها در حيطه جغرافيايي مورد بحث برداشته شود و راهكار‌ها جايگزين آن شود. 
در ايران نيز موانع در راه گسترش اين صنعت بسيار است اما فقدان بستر مناسب ملي و نگاه سنتي مردم به تجارت، كرس از بيكاري و عدم گسترش بانكداري الكترونيك را مي‌توان از مهمترين اين موانع دانست. 
لذا طبيعي است كه اقدامات اساسي و مهمي دارد. شناسايي و رفع اين موانع از سوي دولتمردان ايران انجام گيرد. 
جدايي از تجارت سنتي با توجه به ساختار اقتصاد و بازار ايران به يكباره ممكن نيست و اين را همه كارشناسان و اهل فن مي‌دانند  اما مي‌توان با بسترسازي جهت جايگزيني تجارت نوين يا همان كسب و كار الكترونيك در از مدت به اين خواسته نائل آمد. 
2- «عدم زمينه‌سازي لازم براي رشد تجارت الكترونيكي »: 
سهم ما از درآمد تجارت الكترونيك در جهان چقدر است؟ 
اغراق نيست اگر بگوييم تقريباً ما هيچ درآمدي از اين راه نخواهيم داشت و اگر كمي خوشبختانه‌تر به قضيه بنگريم بازهم نمي‌توانيم سهم قابل توجهي براي خودمان اختصاص دهيم. 
بحث تجارت الكترونيك در كشور نه از سوي دولت و نه حتي از سوي بخش‌هاي خصوصي و در حقيقت مردم جدي تلقي نشده است. اما دليل امر چيست؟ 
تعداد كاربران اينترنت و حتي متخصصان ما در مقايسه با كشورهايي مانند بحرين، امارات و … بسيار بيشتر است از نظر دسترسي به تجهيزات پيشرفته نيز ما تقريباً در وضعيت مناسبي بسر مي‌بريم و تقريباً حدود 5 سال است كه اينترنت به طور جدي وارد كشور ما شده، با اين وجود سهم اين كشورها از تجارت الكترونيكي به هيچ وجه قابل قياس با درآمد ما نيست و حتي آينده روشني نيز در اين زمينه مشاهده نمي‌شود. اين مسأله مي‌تواند دلايل بسياري داشت باشد. اما يكي از مهمترين دلايل به طور قطع نگاه سنتي به اين پديده چه از سوي سياستگذاران و هم از سوي مردم است. 
معمولاً به دليل همين نگاه سنتي ما موفق نمي‌شويم از فناوري‌هاي جديد نهايت استفاده را ببريم. در اين مثال خاص اينترنت و يك بازار بزرگ داخلي و خارجي در فراروي ما است، ولي تاكنون ما نتوانستيم حتي قدم‌هاي كوچكي در راه پيشرفت و توسعه تجارت الكترونيك برداريم. بگذاريد كمي بيشتر وارد جزئيات شويم. مطمئناً مهمترين هدف در تجارت ـ حال چه از روش‌هاي بسيار پيشرفته الكترونيكي استفاده كند و چه از روش‌هاي سنتي و قديمي ـ دستيابي به پول و سود بيشتر است. طبيعتاً در اين ميان نقش بانك‌ها و مؤسسات اقتصادي در نقل و انتقال پول بسيار حياتي است. هنگامي كه در سال 1994 اينترنت قابليت‌هايي تجاري خودرو علاوه بر جنبه‌هاي علمي و تحقيقاتي به نمايش گذاشت، مؤسسات تجاري و بانك‌ها در كشورهاي پيشرفته اولين نهاد‌هايي بودند كه تلاش جدي خود را براي استفاده هر چه بيشتر از اين جريان به كار انداختند. محصول تلاش آنها همان بانكداري الكترونيك امروزي است.
دسته بندی: مدیریت » تجارت الکترونیک

تعداد مشاهده: 1645 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 33

حجم فایل:155 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 33 صفحه، قابل ویرایش.